Разширено търсене Разширено търсене
121

Zdzisław Beksiński, IZ, lata 1985-1990

add Твоята бележка 
Опис на артикула
Оценки: 53 307 - 95 953 EUR
Допълнителни плащания: +5% / 3% Droit de suite + 8% VAT
92,0 x 88,5cm - olej, płyta pilśniowa

sygn. na odwr.: IZ | BEKSIŃSKI



na odwr. p.g. pieczątka zezwalająca na wywóz z podpisem





Pochodzenie:



– Obraz został zakupiony w 1990 r. w Paryżu do Muzeum Sztuki Europejskiej w Osace w Japonii.



– Po zamknięciu muzeum, prywatna kolekcja w Azji.





Obraz wystawiany, reprodukowany i opisany:



Beksiński. Paryż-Osaka-Warszawa, Galeria Agra-Art, Warszawa 1 VII – 4 IX 2021, nr kat. 38, s. nlb. il. barwna;



Kolekcja japońska. Beksiński i inni, Agra-Art, Warszawa 2021, s. 110, il. barwna.





Pędzel Beksińskiego krąży niemalże po stałych orbitach – te słowa Tadeusza Nyczka – przyjaciela Zdzisława Beksińskiego i znawcy jego twórczości, świetnie przybliżają upodobanie artysty do czerpania z repertuaru tych samych motywów. Jednym z najchętniej podejmowanych była postać ludzka, o zwykle dalekim od realizmu i zdeformowanym ciele. Prezentowane w katalogu przedstawienie hybrydalnej figury nosi znamiona formalnej ewolucji, jaką w ostatnich dwudziestu latach przechodziło malarstwo słynnego „fotografa wizji“:



„Okres fantastyczny“ przyniósł Beksińskiemu sławę i wydawało się, że artysta pozostanie mu wierny. A jednak już na początku lat osiemdziesiątych stopniowo zarzucał tę przestrzenną, pejzażową wizyjność, ograniczając motyw do jednej lub kilku postaci, umieszczonych najczęściej na nieokreślonym tle. Obraz stał się znacznie bardziej syntetyczny i już nie to „fotografowanie snu czy marzenia“ było najważniejsze, ale właśnie malarstwo (W. Banach, Beksiński, BOSZ Olszanica 1999, s. 17).



Kompozycja z kroczącą w pseudo przestrzeni trójczłonową postacią to przykład poszukiwań malarza -perfekcjonisty nad stworzeniem „własnej formy“. Jej głównym założeniem było nadanie płaszczyznowej materii malarskiej wolumenu właściwego rzeźbie. Efekt ten został tutaj osiągnięty przez biegłe operowanie światłocieniowym modelunkiem i umiejętne skontrastowanie barw. Wydobyte w ten sposób „dynamizm i trójwymiarowość“ upodabniają fantomowy twór do kostno-robotycznego mechanizmu, którego części są do siebie idealnie dopasowane.





 (Sanok 24 II 1929 - Warszawa 21 II 2005) studiował w latach 1947-1952 na Wydziale Architektury Politechniki Krakowskiej.



Był artystą samoukiem, który osiągnął niekwestionowaną pozycję w polskiej sztuce współczesnej, potwierdzoną obecnością jego prac na prestiżowych wystawach i w kolekcjach muzealnych. Początkowo zajmował się fotografią, którą interesował się od lat studenckich, po 1956 zyskując uznanie jako twórca fotogramów o estetyce opartej o efekty fakturowe. W latach 1958-1962 tworzył abstrakcyjne obrazy-reliefy o bogatej fakturze, głównie metalowe, będące odmianą malarstwa materii. Pod koniec tego okresu powstawały ażurowe formy o kształtach figur i pełnoplastyczne rzeźby w metalu. Kolejnym etapem jego twórczości były lata 1962-1974, kiedy poświęcał się głównie rysunkowi. W latach 60. rysował piórkiem i tuszem figuralne kompozycje odznaczające się karykaturalną deformacją postaci. Od końca lat 60. tworzył rysunki węglem i kredkami, będące monochromatyczną odmianą jego równoległej twórczości malarskiej. Od 1974 zajmował się niemal niepodzielnie malarstwem. Jego charakterystyczny styl bazował na perfekcji technicznej, której towarzyszyła niezwykłość wizji. Malował świat po katastrofie, naznaczony piętnem śmierci i rozpadu. Jego obrazy zaludniają postaci i stwory o ludzkich wprawdzie bądź zwierzęcych kształtach, lecz o cechach fantomów, automatów lub rozpadających się trucheł. Artysta nie nadawał swym obrazom i rysunkom tytułów (poza porządkującymi symbolami), akcentując w ten sposób swój brak zainteresowania dla literackiej strony przedstawień. Sam mówił, że malując całkowicie poddaje się wizji, „fotografuje“ ją. W ostatnich latach włączył do swego warsztatu artystycznego elektroniczne techniki generowania obrazu, które wykorzystywał do tworzenia komputerowych fotomontaży. Sztuka Beksińskiego, wielokrotnie wystawiana i omawiana, budzi skrajne emocje wśród znawców i publiczności.

Największa, systematycznie uzupełniana kolekcja jego prac w kraju znajduje się w Muzeum Historycznym w Sanoku, za granicą - w Paryżu, w posiadaniu Piotra Dmochowskiego, który od 1983 kolekcjonuje prace i promuje twórczość artysty. Zorganizował on wystawy indywidualne Beksińskiego m.in. w Galerie Valmay w Paryżu w 1985, 1986 i 1988 oraz stałą ekspozycję we własnej Galerie Dmochowski - Musée-galerie de Beksiński, istniejącej w latach 1989-1996. Jego też nakładem ukazały się monumentalne albumy artysty w 1988 i 1991.

W Polsce monografię Beksińskiego pióra Tadeusza Nyczka opublikowały Arkady w 1989 (II wydanie w 1992). Wiosną 2005 roku w Pałacu Opatów w Gdańsku Oliwie miała miejsce duża wystawa obrazów Beksińskiego, a dyrektor Muzeum w Sanoku Wiesław Banach wydał obszerną monografię artysty.



Od października 2016 w Nowohuckim Centrum Kultury w Krakowie na stałe zagościła wystawa 250 prac (obrazów, rysunków, fotografii) Zdzisława Beksińskiego z prywatnej kolekcji Anny i Piotra Dmochowskich. Natomiast od czerwca 2021 stała wystawa 30 obrazów Beksińskiego z kolekcji Dmochowskich prezentowana jest również w Muzeum Archidiecezji w Warszawie.



(zdjęcie:  Piotr Dmochowski, CC BY-SA 3.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=8960820 )
Аукцион
Търг за съвременно изкуство
gavel
Дата
11 Декември 2022 CET/Warsaw
date_range
Начална цена
42 646 EUR
Оценки
53 307 - 95 953 EUR
Продажна цена
90 835 EUR
Крайна цена без тръжна такса
75 696 EUR
Наддадена сума
213%
Преглеждания: 546 | Любими: 6
Аукцион

Agra-Art

Търг за съвременно изкуство
Дата
11 Декември 2022 CET/Warsaw
Протичане на наддаването

Всички позиции ще бъдат предмет на наддаване

Премия за продавача
20.00%
OneBid не начислява допълнителни такси за наддаване.
Подбиване на цена
  1
  > 100
  5 000
  > 500
  10 000
  > 1 000
  100 000
  > 2 000
  200 000
  > 5 000
  500 000
  > 10 000
 
Правила и условия
За аукциона
FAQ
За продавача
Agra-Art
Контакт
Agra-Art SA
room
Wilcza 70
00-670 Warszawa
phone
+48 22 625 08 08
+48 22 745 10 20
Работно време
Понеделник
11:00 - 18:00
Вторник
11:00 - 18:00
Сряда
11:00 - 18:00
Четвъртък
11:00 - 18:00
Петък
11:00 - 18:00
Петък
11:00 - 15:00
Неделя
Затворено
keyboard_arrow_up