Разширено търсене Разширено търсене
17

Zdzisław Beksiński, BEZ TYTUŁU, 1983

add Твоята бележка 
Опис на артикула
Оценки: 127 562 - 255 124 EUR
Допълнителни плащания: +5% / 3% Droit de suite
132,5 x 97,5cm - olej, płyta pilśniowa

sygn. na odwr. na płycie śr.d.: BEKSIŃSKI | 1983



Motyw dominującej w apokaliptycznym krajobrazie steli niejednokrotnie występował w obrazach artysty pochodzących z okresu fantastycznego (1967-1983). Wokół nagrobnej płyty porosłej pseudo-anatomiczną strukturą z żył i kości roztacza się widok z pogranicza realności i fantazji. Zasnute ciemnymi chmurami niebo, nieuchwytny, niknący w mroku horyzont i morskie fale bijące o rdzawy brzeg pokrytej zgliszczami, spękanej ziemi, kreują pełen niepokoju i złowieszczy nastrój. Był on cechą wspólną całej grupy tzw. pejzaży metafizycznych. Tadeusz Nyczek, wybitny znawca sztuki Zdzisława Beksińskiego, tak charakteryzował ten najbardziej rozpoznawalny w twórczości malarza etap:



Beksiński maluje wciąż prawie to samo i właściwie tak samo. Są to mianowicie naprzemiennie powracające w różnych odstępach czasu, niemalże stałe motywy: głów albo postaci obleczonych łuszczącą się skórą-pajęczyną, twarzy z profilu w hełmach kutych w najprzeróżniejsze wzory, biblijnych Ukrzyżowań, płonących domów-katedr, obiektów lecących w powietrzu, trupio-podobnych stworów pełzających po ziemi, hieratycznie usadowionych postaci „królów“ udrapowanych w fantastyczne szaty, pejzaży morskich bądź łąkowych z motywami pojedynczych drzew, nagrobków lub postaci usadowionych na krześle. [...] Każdy przedmiot, żywy czy martwy, kształtowany jest tylko na użytek własnego, wewnętrznego świata tej sztuki. Jest formą wymyśloną przez artystę, choć wywodzącą się z wyglądu realnego i prawdopodobnego. [...] Podobnie pejzaż. Niebo, choć do nieba podobne, nigdy nie jest niebem naturalnym. Nawet chmury, tak często przedstawiane, są chmurami tylko takimi, jakimi je wymyślił Beksiński. To niebo może być na jednym obrazie żółtawe, na innym ugrowe, jeszcze na innym popielate, szmaragdowe bądź czerwone. W zależności od ogólnego tonu barwnego, jaki panuje na obrazie. Drzewo jest z reguły tym samym, bezlistnym drzewem o gęstych, cienkich gałązkach, niekiedy wygiętych na wietrze, zazwyczaj silnym, ogarniającym wszystko, co na obrazie żywe i martwe. Powierzchnia ziemi jest przeważnie albo wypaloną glebą, albo mokradłem z kałużami stojącej wody, albo nieokreślonym „podłożem“, na którym mogą równie dobrze leżeć kości, kartki papieru, jak skręcone jelita. (T. Nyczek, Zdzisław Beksiński, Arkady Warszawa 1989, s. 14-15)



Prezentowane w niniejszym katalogu wizyjne przedstawienie stojącej samotnie steli to esencja malarstwa Mistrza z Sanoka – niezwykle precyzyjnego technicznie i wysmakowanego kolorystycznie, ujmującego tak majestatycznym pięknem, jak i przejmującego grozą. 



Obraz wystawiany:

Wystawa obrazów Zdzisława Beksińskiego, Muzeum Ziemi Mińskiej, Mińsk Mazowiecki, 18 V 2013



♣ Do Ceny Zakupu doliczana będzie dodatkowo opłata wynikająca z prawa twórcy i jego spadkobierców do otrzymania wynagrodzenia zgodnie z Ustawą z dnia 4 lutego 1994 - o prawie autorskim i prawach pokrewnych (droit de suite).


 (Sanok 24 II 1929 - Warszawa 21 II 2005) studiował w latach 1947-1952 na Wydziale Architektury Politechniki Krakowskiej.



Był artystą samoukiem, który osiągnął niekwestionowaną pozycję w polskiej sztuce współczesnej, potwierdzoną obecnością jego prac na prestiżowych wystawach i w kolekcjach muzealnych. Początkowo zajmował się fotografią, którą interesował się od lat studenckich, po 1956 zyskując uznanie jako twórca fotogramów o estetyce opartej o efekty fakturowe. W latach 1958-1962 tworzył abstrakcyjne obrazy-reliefy o bogatej fakturze, głównie metalowe, będące odmianą malarstwa materii. Pod koniec tego okresu powstawały ażurowe formy o kształtach figur i pełnoplastyczne rzeźby w metalu. Kolejnym etapem jego twórczości były lata 1962-1974, kiedy poświęcał się głównie rysunkowi. W latach 60. rysował piórkiem i tuszem figuralne kompozycje odznaczające się karykaturalną deformacją postaci. Od końca lat 60. tworzył rysunki węglem i kredkami, będące monochromatyczną odmianą jego równoległej twórczości malarskiej. Od 1974 zajmował się niemal niepodzielnie malarstwem. Jego charakterystyczny styl bazował na perfekcji technicznej, której towarzyszyła niezwykłość wizji. Malował świat po katastrofie, naznaczony piętnem śmierci i rozpadu. Jego obrazy zaludniają postaci i stwory o ludzkich wprawdzie bądź zwierzęcych kształtach, lecz o cechach fantomów, automatów lub rozpadających się trucheł. Artysta nie nadawał swym obrazom i rysunkom tytułów (poza porządkującymi symbolami), akcentując w ten sposób swój brak zainteresowania dla literackiej strony przedstawień. Sam mówił, że malując całkowicie poddaje się wizji, „fotografuje“ ją. W ostatnich latach włączył do swego warsztatu artystycznego elektroniczne techniki generowania obrazu, które wykorzystywał do tworzenia komputerowych fotomontaży. Sztuka Beksińskiego, wielokrotnie wystawiana i omawiana, budzi skrajne emocje wśród znawców i publiczności.

Największa, systematycznie uzupełniana kolekcja jego prac w kraju znajduje się w Muzeum Historycznym w Sanoku, za granicą - w Paryżu, w posiadaniu Piotra Dmochowskiego, który od 1983 kolekcjonuje prace i promuje twórczość artysty. Zorganizował on wystawy indywidualne Beksińskiego m.in. w Galerie Valmay w Paryżu w 1985, 1986 i 1988 oraz stałą ekspozycję we własnej Galerie Dmochowski - Musée-galerie de Beksiński, istniejącej w latach 1989-1996. Jego też nakładem ukazały się monumentalne albumy artysty w 1988 i 1991.

W Polsce monografię Beksińskiego pióra Tadeusza Nyczka opublikowały Arkady w 1989 (II wydanie w 1992). Wiosną 2005 roku w Pałacu Opatów w Gdańsku Oliwie miała miejsce duża wystawa obrazów Beksińskiego, a dyrektor Muzeum w Sanoku Wiesław Banach wydał obszerną monografię artysty.



Od października 2016 w Nowohuckim Centrum Kultury w Krakowie na stałe zagościła wystawa 250 prac (obrazów, rysunków, fotografii) Zdzisława Beksińskiego z prywatnej kolekcji Anny i Piotra Dmochowskich. Natomiast od czerwca 2021 stała wystawa 30 obrazów Beksińskiego z kolekcji Dmochowskich prezentowana jest również w Muzeum Archidiecezji w Warszawie.



(zdjęcie:  Piotr Dmochowski, CC BY-SA 3.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=8960820 )
Аукцион
Търг за въображаемо изкуство
gavel
Дата
28 Април 2022 CEST/Warsaw
date_range
Начална цена
106 302 EUR
Оценки
127 562 - 255 124 EUR
Продажна цена
135 216 EUR
Крайна цена без тръжна такса
112 680 EUR
Наддадена сума
127%
Преглеждания: 688 | Любими: 1
Аукцион

Agra-Art

Търг за въображаемо изкуство
Дата
28 Април 2022 CEST/Warsaw
Протичане на наддаването

Всички позиции ще бъдат предмет на наддаване

Премия за продавача
20.00%
OneBid не начислява допълнителни такси за наддаване.
Подбиване на цена
  1
  > 100
  5 000
  > 500
  10 000
  > 1 000
  100 000
  > 2 000
  200 000
  > 5 000
  500 000
  > 10 000
 
Правила и условия
За аукциона
FAQ
За продавача
Agra-Art
Контакт
Agra-Art SA
room
Wilcza 70
00-670 Warszawa
phone
+48 22 625 08 08
+48 22 745 10 20
Работно време
Понеделник
11:00 - 18:00
Вторник
11:00 - 18:00
Сряда
11:00 - 18:00
Четвъртък
11:00 - 18:00
Петък
11:00 - 18:00
Петък
11:00 - 15:00
Неделя
Затворено
keyboard_arrow_up