Advanced search Advanced search
165

Natalia Lach-Lachowicz (Natalia LL), SZTUKA KONSUMPCYJNA, 1972

add Your note 
Lot description
Estimations: 4 338 - 5 422 EUR
Additional fees: +5% / 3% Droit de suite
26,3 x 35,6cm - fotografia czarno-biała, papier

26,3 x 35,6 cm - wym. w św. passe-partout


sygn. oł. na odwr. l.d.: NATALIA LL | CONSUMER ART | 1972


Fotografii towarzyszy certyfikat wydany przez Fundację ZW w Toruniu 22 XI 2020 r.


Hasło konsumpcji pojawiało się w twórczości Natalii LL w latach 1972-75, w tytułach serii prac. Sztuka konsumpcyjna, a w 1975 także Sztuka postkonsumpcyjna, to zbiór czarno-białych i kolorowych fotografii oraz filmów ukazujących twarze kobiet zjadających w ostentacyjny sposób różne produkty: banany, parówki czy kisiel. [...] Strategia [grupy „Permafo“, działającej od 1970 w składzie: A. Lachowicz, Natalia LL, Z. Dłubak, A. Dzieduszycki] zakładała odwoływanie się do tematów związanych z pospolitymi sytuacjami, które dokumentowano w możliwie bezpośredni sposób. Koncepcja ta była kojarzona przez krytykę z pop-artem, zwłaszcza poetyką filmów Andy’ego Warhola. W przypadku Natalii LL skojarzenie było o tyle zasadne, że artyści związani z pop-artem odwoływali się do wzorców wizualnych kultury masowej i podejmowali tematykę kapitalistycznego dobrobytu oraz propagandy powszechnej konsumpcji. Wątpliwy wydawał się jednak sens podjęcia takiej problematyki w ówczesnej Polsce, gdzie panowała socjalistyczna gospodarka niedoboru. Z tego powodu pracom Natalii LL odmawiano waloru krytycznego. [...] Aby wydobyć krytyczny wymiar prac Natalii LL, badacze zwracali uwagę na erotyczny charakter jej fotografii. Piotr Piotrowski [...] uznał pracę za krytyczną w stosunku do starannie maskowanej przez władze, antykobiecej polityki w czasach PRL, która była zresztą jednym z przejawów większego problemu – negatywnego stosunku do kobiet głęboko zakorzenionego w kulturze polskiej. [...] Natomiast Agata Jakubowska w swej interpretacji [...] przyjęła perspektywę lacanowskiej psychoanalizy [...] – modelka na fotografiach przyjmuje zawsze rolę aktywną, podczas gdy element męski, czyli fallus, zostaje w nich zredukowany do symbolicznego przedmiotu konsumpcji. Aktywnej roli kobiety towarzyszy instrumentalizacja mężczyzny, dochodzi więc do odwrócenia tradycyjnych ról społecznych i kulturowych.


M.Wróblewska, Natalia LL „Sztuka konsumpcyjna“, culture.pl




♣ do wylicytowanej ceny oprócz innych kosztów zostanie doliczona opłata wynikająca z prawa twórcy i jego spadkobierców do otrzymania wynagrodzenia zgodnie z Ustawą z dnia 4 lutego 1994 roku - o prawie autorskim i prawach pokrewnych (droit de suite)


Natalia Lach- Lachowicz (ur. Żywiec 1937) - w latach 1957-1963 studiowała w Państwowej Wyższej Szkole Sztuk Plastycznych we Wrocławiu pod kierunkiem prof. Stanisława Dawskiego, w 1963 r. uzyskała dyplom. Zajmuje się malarstwem, fotografią, rysunkiem sztuką performance i wideo. W 1970 r. była współzałożycielką Galerii Permafo we Wrocławiu. Od 1975 r. włączyła się do międzynarodowego ruchu sztuki feministycznej, brała udział w licznych sympozjach i wystawach. w latach 1978-81 pełniła funkcję komisarza I i II Międzynarodowego Triennale Rysunku we Wrocławiu, a w latach 1989- 1995 była wiceprzewodniczącą IV i VI Triennale. Stypendystka Fundacji Kościuszkowskiej w Nowym Jorku (1977), "Verein Kulturkontakte" w Wiedniu (1991) oraz Pro-Helvetia w Szwajcarii (1994).

Auction
Contemporary Art Auction
gavel
Date
26 June 2022 CEST/Warsaw
date_range
Start price
3 904 EUR
Estimations
4 338 - 5 422 EUR
Hammer price
4 685 EUR
Hammer price without Byuer's Premium
3 904 EUR
Overbid
120%
Views: 126 | Favourites: 0
Auction

Agra-Art

Contemporary Art Auction
Date
26 June 2022 CEST/Warsaw
Lots bidding

All lots are listed to bid

Buyer's premium
20.00%
OneBid does not charge additional fees for the bidding.
Bid increments
  1
  > 100
  5 000
  > 500
  10 000
  > 1 000
  100 000
  > 2 000
  200 000
  > 5 000
  500 000
  > 10 000
 
Terms and Conditions
About the Auction
FAQ
About the Seller
Agra-Art
Contact
Agra-Art SA
room
Wilcza 70
00-670 Warszawa
phone
+48 22 625 08 08
+48 22 745 10 20
Opening hours
Monday
11:00 - 18:00
Tuesday
11:00 - 18:00
Wednesday
11:00 - 18:00
Thursday
11:00 - 18:00
Friday
11:00 - 18:00
Saturday
11:00 - 15:00
Sunday
Closed
keyboard_arrow_up