Tarkka haku Tarkka haku
122

Zdzisław Beksiński, WO, 1987

add Sinun muistiinpanot 
Kohteen kuvaus
Arviot: 54 222 - 86 755 EUR
Lisäkulut: +5% / 3% Droit de suite + 8% VAT
100,5 x 98,0cm - olej, płyta pilśniowa

sygn. na odwr.: WO | 28 Bi (...) [w kółku] BEKSIŃSKI


Pochodzenie:


– Obraz został zakupiony w 1990 roku w Paryżu do Muzeum Sztuki Europejskiej w Osace w Japonii.

– Po zamknięciu muzeum, prywatna kolekcja w Azji.



Obraz wystawiany, reprodukowany i opisany:


Beksiński. Photographies. Dessins. Sculptures. Peintures, Anna et Piotr Dmochowski API, „Galerie Dmochowski-musee-galerie de Beksinski“, Paris 1988/89, s. 219, il. 280;


Beksiński. Peintures et Dessins 1987-1991, Anna et Piotr Dmochowski API, „Galerie Dmochowski-musee-galerie de Beksinski“, Paris, s. 42, il. b. 23;


Beksiński. Paryż-Osaka-Warszawa, Galeria Agra-Art, Warszawa 1 VII – 4 IX 2021, nr kat. 22, s. nlb. il. barwna;


Kolekcja japońska. Beksiński i inni, Agra-Art, Warszawa 2021, s. 65, il. barwna;


– Strona internetowa Dmochowski Gallery NET (Wirtualne Muzeum).


W drugiej połowie lat 80. XX wieku malarstwo artysty – do tej pory wierne wypracowanemu w okresie fantastycznym (1968-1984) stylowi – zaczęło ulegać stopniowej transformacji. Wielowątkowe metafizyczne pejzaże ustąpiły miejsca pojedynczym motywom poddawanym rozmaitym wariacjom. Najchętniej przetwarzanym była postać ludzka, która przestała pełnić funkcję upiornego bohatera „teatrzyku grozy“ przybierając coraz bardziej syntetyczne, wymagające warsztatowo formy.


Prezentowana w niniejszym katalogu, zawieszona w nieokreślonej przestrzeni humanoidalna figura jest popisem malarskich umiejętności artysty. Tworzące ją dwa scalone ciała o symetrycznie rozpostartych ramionach ujmują rzeźbiarskim modelunkiem i dynamicznym ujęciem. Monochromatyczną gamę barwną przełamują krwistoczerwone akcenty: strużki przebiegające przez zdeformowaną sylwetkę postaci i kałuża rozlewająca się u jej stóp. Trudno jednak dopatrywać się tutaj reminiscencji estetyki gore właściwej drastycznym przedstawieniom z wcześniejszych lat. Subtelne przejścia tonalne pomagają osiągnąć odpowiednią architektonikę obrazu i wydobyć jego trójwymiarowość. Artysta tak objaśniał swą twórczą ewolucję: Idę w kierunku większego uproszczenia tła, a równocześnie znacznej deformacji postaci, które są namalowane bez tzw. światłocienia naturalistycznego. Właściwie chodzi mi o stworzenie jakiejś własnej formy. Chodzi o to, żeby na pierwszy rzut oka było widoczne, że jest to obraz zrobiony przeze mnie (Liczba jego 66, Beksiński w rozmowie z C.A. Skrobałą, „Dziennik Polski“ nr 298-1, 28 XII 1995).





Obraz pojawia się w dzienniku video nakręconym przez Beksińskiego o procesie powstawania jego obrazów w 1987.

Źródło: http://beksinski.dmochowskigallery.net/filmoteka.php

* do wylicytowanej ceny oprócz innych kosztów zostanie doliczony podatek graniczny VAT 8% (zgodnie z §12 pkt. 2 Regulaminu)

♣ do wylicytowanej ceny oprócz innych kosztów zostanie doliczona opłata wynikająca z prawa twórcy i jego spadkobierców do otrzymania wynagrodzenia zgodnie z Ustawą z dnia 4 lutego 1994 roku - o prawie autorskim i prawach pokrewnych (droit de suite)


 (Sanok 24 II 1929 - Warszawa 21 II 2005) studiował w latach 1947-1952 na Wydziale Architektury Politechniki Krakowskiej.



Był artystą samoukiem, który osiągnął niekwestionowaną pozycję w polskiej sztuce współczesnej, potwierdzoną obecnością jego prac na prestiżowych wystawach i w kolekcjach muzealnych. Początkowo zajmował się fotografią, którą interesował się od lat studenckich, po 1956 zyskując uznanie jako twórca fotogramów o estetyce opartej o efekty fakturowe. W latach 1958-1962 tworzył abstrakcyjne obrazy-reliefy o bogatej fakturze, głównie metalowe, będące odmianą malarstwa materii. Pod koniec tego okresu powstawały ażurowe formy o kształtach figur i pełnoplastyczne rzeźby w metalu. Kolejnym etapem jego twórczości były lata 1962-1974, kiedy poświęcał się głównie rysunkowi. W latach 60. rysował piórkiem i tuszem figuralne kompozycje odznaczające się karykaturalną deformacją postaci. Od końca lat 60. tworzył rysunki węglem i kredkami, będące monochromatyczną odmianą jego równoległej twórczości malarskiej. Od 1974 zajmował się niemal niepodzielnie malarstwem. Jego charakterystyczny styl bazował na perfekcji technicznej, której towarzyszyła niezwykłość wizji. Malował świat po katastrofie, naznaczony piętnem śmierci i rozpadu. Jego obrazy zaludniają postaci i stwory o ludzkich wprawdzie bądź zwierzęcych kształtach, lecz o cechach fantomów, automatów lub rozpadających się trucheł. Artysta nie nadawał swym obrazom i rysunkom tytułów (poza porządkującymi symbolami), akcentując w ten sposób swój brak zainteresowania dla literackiej strony przedstawień. Sam mówił, że malując całkowicie poddaje się wizji, „fotografuje“ ją. W ostatnich latach włączył do swego warsztatu artystycznego elektroniczne techniki generowania obrazu, które wykorzystywał do tworzenia komputerowych fotomontaży. Sztuka Beksińskiego, wielokrotnie wystawiana i omawiana, budzi skrajne emocje wśród znawców i publiczności.

Największa, systematycznie uzupełniana kolekcja jego prac w kraju znajduje się w Muzeum Historycznym w Sanoku, za granicą - w Paryżu, w posiadaniu Piotra Dmochowskiego, który od 1983 kolekcjonuje prace i promuje twórczość artysty. Zorganizował on wystawy indywidualne Beksińskiego m.in. w Galerie Valmay w Paryżu w 1985, 1986 i 1988 oraz stałą ekspozycję we własnej Galerie Dmochowski - Musée-galerie de Beksiński, istniejącej w latach 1989-1996. Jego też nakładem ukazały się monumentalne albumy artysty w 1988 i 1991.

W Polsce monografię Beksińskiego pióra Tadeusza Nyczka opublikowały Arkady w 1989 (II wydanie w 1992). Wiosną 2005 roku w Pałacu Opatów w Gdańsku Oliwie miała miejsce duża wystawa obrazów Beksińskiego, a dyrektor Muzeum w Sanoku Wiesław Banach wydał obszerną monografię artysty.



Od października 2016 w Nowohuckim Centrum Kultury w Krakowie na stałe zagościła wystawa 250 prac (obrazów, rysunków, fotografii) Zdzisława Beksińskiego z prywatnej kolekcji Anny i Piotra Dmochowskich. Natomiast od czerwca 2021 stała wystawa 30 obrazów Beksińskiego z kolekcji Dmochowskich prezentowana jest również w Muzeum Archidiecezji w Warszawie.



(zdjęcie:  Piotr Dmochowski, CC BY-SA 3.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=8960820 )
Huutokauppa
Nykytaiteen huutokauppa
gavel
Päivämäärä
26 Kesäkuu 2022 CEST/Warsaw
date_range
Lähtöhinta
39 040 EUR
Arviot
54 222 - 86 755 EUR
Vasarahinta
85 887 EUR
Vasarahinta ilman huutokauppan provisiota
71 573 EUR
Korkeampi tarjous
220%
Näytöt: 513 | Suosikit: 5
Huutokauppa

Agra-Art

Nykytaiteen huutokauppa
Päivämäärä
26 Kesäkuu 2022 CEST/Warsaw
Huutokaupan kulku

Kaikki listatut kohteet huutokaupataan

Huutokaupan provisio
20.00%
OneBid ei veloita ylimääräisiä huutokauppakuluja.
Korotukset
  1
  > 100
  5 000
  > 500
  10 000
  > 1 000
  100 000
  > 2 000
  200 000
  > 5 000
  500 000
  > 10 000
 
Säännöt ja ehdot
Huutokaupasta
FAQ
Tietoa myyjästä
Agra-Art
Yhteystiedot
Agra-Art SA
room
Wilcza 70
00-670 Warszawa
phone
+48 22 625 08 08
+48 22 745 10 20
Aukioloajat
Maanantai
11:00 - 18:00
Tiistai
11:00 - 18:00
Keskiviikko
11:00 - 18:00
Torstai
11:00 - 18:00
Perjantai
11:00 - 18:00
Lauantai
11:00 - 15:00
Sunnuntai
Suljettu
keyboard_arrow_up