고급검색 고급검색
120

Zdzisław Beksiński, BEZ TYTUŁU, 1972

add 나의 메모 
경매품 설명
견적: 114 534 - 171 802 EUR
추가금: +5% / 3% Droit de suite
61,0 x 73,0cm - olej, płyta pilśniowa sygnowany na odwrocie pionowo wzdłuż l. kraw.: BEKSIŃSKI | 1972

Obraz opisany i reprodukowany:
– Tadeusz Nyczek, Zdzisław Beksiński, Warszawa 1989, poz. 16, s. 52 (il.), cz-b., powtórzona na wewnętrznej stronie okładki;
– Beksiński. Photographies Dessins Sculptures Peintures, Anna et Piotr Dmochowski API, „Galerie Dmochowski– musée – galerie de Beksinski“, Paris, poz. 379, s. 293,
il. barwna.

Pochodzenie:
– Galeria Sztuki Alicji i Bożeny Wahl, Warszawa.

– Kolekcje prywatne.

 

W obrazach Zdzisława Beksińskiego malowanych na początku lat 70. XX w., pojawiają się często motywy z architekturą widmowych miast. W wystawionym u nas dziele z 1972 roku, rozpadające
się gmachy unoszą się w powietrzu, zdając się lecieć w jednym kierunku a grozę wszechobecnego kataklizmu osłabiają jedynie – unoszące się między upiornymi budynkami – kolorowe baloniki.
Rok 1972 stanowił ważny moment w budowaniu pozycji Beksińskiego – w sensie artystycznym, ale i komercyjnym.
Po zakończeniu głośnej wystawy w Galerii Współczesnej w Warszawie, zorganizowanej przez Janusza Boguckiego, artysta sprzedał wszystkie wystawione tam obrazy.

Biografka Zdzisława Beksińskiego, Magdalena Grzebałkowska, opisywała ten przełom, stwierdzając w swojej książce m.in.: Beksińskiego czeka wkrótce nadmiar wszystkiego - pracy, wystaw, pieniędzy i ludzi.
Między 1972 a 1974 rokiem namaluje sto obrazów, klienci będą je kupować jeszcze mokre, wprost ze sztalug. (...) Ale na razie jest jeszcze początek dekady. Klęska urodzaju dopiero nadchodzi.
(Magdalena Grzebałkowska, Beksińscy. Portret podwójny, Kraków 2014, s. 154)

 

♣ do wylicytowanej ceny oprócz innych kosztów zostanie doliczona opłata wynikająca z prawa twórcy i jego spadkobierców do otrzymania wynagrodzenia zgodnie z Ustawą z dnia 4 lutego 1994 roku - o prawie autorskim i prawach pokrewnych (droit de suite)
 

 (Sanok 24 II 1929 - Warszawa 21 II 2005) studiował w latach 1947-1952 na Wydziale Architektury Politechniki Krakowskiej.

Był artystą samoukiem, który osiągnął niekwestionowaną pozycję w polskiej sztuce współczesnej, potwierdzoną obecnością jego prac na prestiżowych wystawach i w kolekcjach muzealnych. Początkowo zajmował się fotografią, którą interesował się od lat studenckich, po 1956 zyskując uznanie jako twórca fotogramów o estetyce opartej o efekty fakturowe. W latach 1958-1962 tworzył abstrakcyjne obrazy-reliefy o bogatej fakturze, głównie metalowe, będące odmianą malarstwa materii. Pod koniec tego okresu powstawały ażurowe formy o kształtach figur i pełnoplastyczne rzeźby w metalu. Kolejnym etapem jego twórczości były lata 1962-1974, kiedy poświęcał się głównie rysunkowi. W latach 60. rysował piórkiem i tuszem figuralne kompozycje odznaczające się karykaturalną deformacją postaci. Od końca lat 60. tworzył rysunki węglem i kredkami, będące monochromatyczną odmianą jego równoległej twórczości malarskiej. Od 1974 zajmował się niemal niepodzielnie malarstwem. Jego charakterystyczny styl bazował na perfekcji technicznej, której towarzyszyła niezwykłość wizji. Malował świat po katastrofie, naznaczony piętnem śmierci i rozpadu. Jego obrazy zaludniają postaci i stwory o ludzkich wprawdzie bądź zwierzęcych kształtach, lecz o cechach fantomów, automatów lub rozpadających się trucheł. Artysta nie nadawał swym obrazom i rysunkom tytułów (poza porządkującymi symbolami), akcentując w ten sposób swój brak zainteresowania dla literackiej strony przedstawień. Sam mówił, że malując całkowicie poddaje się wizji, „fotografuje“ ją. W ostatnich latach włączył do swego warsztatu artystycznego elektroniczne techniki generowania obrazu, które wykorzystywał do tworzenia komputerowych fotomontaży. Sztuka Beksińskiego, wielokrotnie wystawiana i omawiana, budzi skrajne emocje wśród znawców i publiczności.
Największa, systematycznie uzupełniana kolekcja jego prac w kraju znajduje się w Muzeum Historycznym w Sanoku, za granicą - w Paryżu, w posiadaniu Piotra Dmochowskiego, który od 1983 kolekcjonuje prace i promuje twórczość artysty. Zorganizował on wystawy indywidualne Beksińskiego m.in. w Galerie Valmay w Paryżu w 1985, 1986 i 1988 oraz stałą ekspozycję we własnej Galerie Dmochowski - Musée-galerie de Beksiński, istniejącej w latach 1989-1996. Jego też nakładem ukazały się monumentalne albumy artysty w 1988 i 1991.
W Polsce monografię Beksińskiego pióra Tadeusza Nyczka opublikowały Arkady w 1989 (II wydanie w 1992). Wiosną 2005 roku w Pałacu Opatów w Gdańsku Oliwie miała miejsce duża wystawa obrazów Beksińskiego, a dyrektor Muzeum w Sanoku Wiesław Banach wydał obszerną monografię artysty.

Od października 2016 w Nowohuckim Centrum Kultury w Krakowie na stałe zagościła wystawa 250 prac (obrazów, rysunków, fotografii) Zdzisława Beksińskiego z prywatnej kolekcji Anny i Piotra Dmochowskich. Natomiast od czerwca 2021 stała wystawa 30 obrazów Beksińskiego z kolekcji Dmochowskich prezentowana jest również w Muzeum Archidiecezji w Warszawie.

(zdjęcie:  Piotr Dmochowski, CC BY-SA 3.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=8960820 )
경매
현대 미술 경매
gavel
날짜
10 십이월 2023 CET/Warsaw
date_range
시작각겨
103 081 EUR
견적
114 534 - 171 802 EUR
판매가격
125 072 EUR
경매수수료가 미포함된 최종가격
104 226 EUR
오버비드
121%
조회수: 384 | 관심있는 경매품: 4
경매

Agra-Art

현대 미술 경매
날짜
10 십이월 2023 CET/Warsaw
경매 진행과정

모든 경매품에 입찰할 수 있습니다

경매 수수료
20.00%
OneBid는 추가 입찰 수수료를 부과하지 않습니다.
더 높은 입찰가
  1
  > 100
  5 000
  > 500
  10 000
  > 1 000
  100 000
  > 2 000
  200 000
  > 5 000
  500 000
  > 10 000
 
규정
경매정보
FAQ
판매자 정보
Agra-Art
연락처
Agra-Art SA
room
Wilcza 70
00-670 Warszawa
phone
+48 22 625 08 08
+48 22 745 10 20
운영시간
월요일
11:00 - 18:00
화요일
11:00 - 18:00
수요일
11:00 - 18:00
목요일
11:00 - 18:00
금요일
11:00 - 18:00
토요일
11:00 - 15:00
일요일
운영 종료시간
keyboard_arrow_up