Wyszukiwanie zaawansowane Wyszukiwanie zaawansowane
106

Franciszek Starowieyski, POLIFACJONIZMUS, 1978

add Twoja notatka 
Opis pozycji
Estymacje: 22 990 - 29 260 EUR
Dodatkowe opłaty: +5% / 3% Droit de suite
193,5 x 100,0cm - pastel, papier beżowy naklejony na płytę sygn. p.d.: 16 FS 78 [data z monogramem wiązanym]

Na odwr. oprawy l.g. nalepka galerii Aberbach Fine Art w Nowym Jorku z danymi pracy (nieprawidłowy tytuł), niżej na poprzecznej żerdzi oprawy nalepka mpis z tytułem wpisanym ręcznie: 10. POLIFACJONIZMUS | 74’’ x 37’’ | 1978, obok flamastrem: #10 

 

Polifacjonizm – termin własny, wymyślony przez Franciszka Starowieyskiego na określenie prac, w których stosował motyw zwielokrotnionych twarzy. Był to żart z artystycznych „izmów“, a właściwie krytyków, próbujących powiązać jego twórczość z którymś z kierunków w sztuce. (Podobne określenie – eternofugizm, czyli ucieczka ku wieczności – ukuł dla swego Teatru Rysowania, gdy pytano go o styl.) Nie jestem grafic-designerem – jestem malarzem, który zajął się plakatem, w czasach gdy uprawianie malarstwa w Polsce nie miało sensu. [...] Jestem tym, który wprowadza nowe symbole. Obrabiam każdy temat tak długo, aż ze story nie zostanie nic – ale wtedy wyłania się abstrakt znaczenia. Zupełnie mnie nie interesuje, czy jestem nowoczesny. 

Zwielokrotnione, stłoczone twarze jako element kompozycji pojawiają się w twórczości plakatowej Starowieyskiego od końca lat 70. (m.in. Portret Doriana Graya, 1978, Prove d’autore, 1979, Krzysztof Gierałtowski, 1983). Równolegle zastosował ten motyw w kompozycjach nie związanych z plakatem, pokazywanych m.in. w nowojorskiej Galerii Aberbach (w której miał kilka wystaw). 1980 [...] Był to rok pełen wrażeń. W tym samym czasie, kiedy Franek stworzył pierwszy Teatr Rysowania, w Nowym Jorku otwarto jego wystawę ogromnych pasteli i rysunków węglem w Galerii Aberbacha przy Madison Avenue, koło jednego z dwóch największych na świecie domów aukcyjnych Sotheby’s. Franek pojechał na jej otwarcie. Być może oferowana praca była eksponowana na tej wystawie.

Efekt „polifacjonizmu” powracał w twórczości Franciszka Starowieyskiego w kompozycjach malarskich z lat późniejszych. Jedna z nich (z portretem Kiejstuta Bereźnickiego i innych osób z kręgu plenerów na Zamku w Reszlu) znajduje się w zbiorach Muzeum Warmii i Mazur w Olsztynie, inna, z 1988 roku, pojawiła się na rynku antykwarycznym pod tytułem Polyfacionizm. 

Ogólnie, nagromadzenie i stłoczenie zwielokrotnionych twarzy i innych fragmentów ciała ludzkiego – oczu, kończyn, całych postaci ujmowanych w nieprawdopodobnych skrótach, a zawsze bezbłędnie pod względem anatomicznym – należy do najczęściej powtarzających się cech charakterystycznych indywidualnego stylu Franciszka Starowieyskiego, swego rodzaju „podpisem” artysty. 

(Cytaty pochodzą z książki Izabeli Górnickiej-Zdziech, Franciszek Starowieyski, Bycza krew, Prószyński i S-ka, Warszawa 2016.)

♣ do wylicytowanej ceny oprócz innych kosztów zostanie doliczona opłata wynikająca z prawa twórcy i jego spadkobierców do otrzymania wynagrodzenia zgodnie z Ustawą z dnia 4 lutego 1994 roku - o prawie autorskim i prawach pokrewnych (droit de suite)

Franciszek Starowieyski (Bratkówka koło Krosna 8 VII 1930 – Warszawa 23 II 2009), używający pseudonimu Jan Byk, studiował w latach 1949-1952 w ASP w Krakowie pod kierunkiem prof. Wojciecha Weissa , po czym kontynuował studia w ASP w Warszawie, uzyskując w 1955 dyplom w pracowni prof. Michała Byliny. W latach 60. i 70. największe uznanie zdobył jako twórca plakatu, w którym szybko dorównał koryfeuszom tej dziedziny sztuki w Polsce. Uprawiał plakat typu autorskiego, o rozpoznawalnym stylu bazującym na zamaszystym i zarazem kaligraficznym rysunku, przede wszystkim zaś zaskakujących, surrealistycznych skojarzeniach. Od 1964 był kierownikiem artystycznym modnego miesięcznika „Ty i Ja”. Z czasem przewagę w jego dokonaniach zdobył „czysty” rysunek, od 1980 często prezentowany w formie dynamicznych seansów tzw. Teatru Rysowania, z udziałem modelek, publiczności i samego artysty, spełniającego się w nim w roli demiurga. Tworzył wiele kompozycji malarskich i rysunkowych emanujących surrealną atmosferę życia na skraju fizycznego rozpadu, będących współczesną wersją tematu vanitas. Zafascynowany kulturą baroku, artysta od 1970 antydatował wszystkie prace o 300 lat wstecz. Artysta był laureatem licznych nagród, które zdobywał m.in. na takich wystawach, jak Biennale Sztuki w Sao Paulo 1973, Międzynarodowa Wystawa Plakatu Filmowego, Cannes 1974, „Annual Key Award”, Los Angeles 1978. Wielokrotnie przebywał w Nowym Jorku na zaproszenie Fundacji Kościuszkowskiej. W 1980 był profesorem w Berliner Hochschule der Künste, w latach 90. wykładał w Europejskiej Akademii Sztuk w Warszawie.
Aukcja
Aukcja Sztuki Współczesnej
gavel
Data
19 marca 2023 CET/Warsaw
date_range
Cena wywoławcza
18 810 EUR
Estymacje
22 990 - 29 260 EUR
Cena sprzedaży
23 826 EUR
Cena końcowa bez opłaty aukcyjnej
19 855 EUR
Przebicie
127%
Wyświetleń: 359 | Ulubione: 0
Aukcja

Agra-Art

Aukcja Sztuki Współczesnej
Data
19 marca 2023 CET/Warsaw
Przebieg licytacji

Licytowane będą wszystkie pozycje

Opłata aukcyjna
20.00%
OneBid nie pobiera dodatkowych opłat za licytację.
Podbicia
  1
  > 100
  5 000
  > 500
  10 000
  > 1 000
  100 000
  > 2 000
  200 000
  > 5 000
  500 000
  > 10 000
 
Regulamin
O aukcji
FAQ
O sprzedawcy
Agra-Art
Kontakt
Agra-Art SA
room
Wilcza 70
00-670 Warszawa
phone
+48 22 625 08 08
+48 22 745 10 20
Godziny otwarcia
Poniedziałek
11:00 - 18:00
Wtorek
11:00 - 18:00
Środa
11:00 - 18:00
Czwartek
11:00 - 18:00
Piątek
11:00 - 18:00
Sobota
11:00 - 15:00
Niedziela
Zamknięte
keyboard_arrow_up