Wyszukiwanie zaawansowane Wyszukiwanie zaawansowane
111

Jan Lebenstein, Z CYKLU „WIELKI KANION“, 1981

add Twoja notatka 
Opis pozycji
Estymacje: 1 706 - 2 559 EUR
Dodatkowe opłaty: +5% / 3% Droit de suite
17,5 x 22,5cm - tusz pióro, pastel, papier

17,5 x 22,5 cm - wym. w św. passe-partout



sygn. tuszem l.d.: Lebenstein 81 Grand Canyon



Na odwr. oprawy nalepki:



– l.g. nalepka transportowa francuskiej firmy Art Transit S.A. na wystawę w Zachęcie, z danymi pracy rkps



– p.g. rkps długopisem: Lebenstein | „Grand Canyon“ | 1981 | encre et pastel | 18 x 23 cm, niżej nalepka z numerem flam.: 7 A



– p.d. nalepka wystawowa CBWA Zachęta z danymi pracy i numerem kat. 117, przekreślonym i dopisanym niżej: 109





Praca wystawiana na pierwszej po 1989 retrospektywie artysty w Polsce:



Jan Lebenstein, Galeria Zachęta, Warszawa IV-V 1992, spis kat. na luźnej wkładce.





Cykl z Wielkim Kanionem w USA z 1981 roku (oraz widoki Lodowca Diablerets w Alpach Berneńskich z 1983) to nieliczne w dojrzałej twórczości Lebensteina przedstawienia czysto pejzażowe. Poprzedzają je tylko obrazy z okresu studiów i tuż po nich, w których zresztą rolę wiodącą pełni małomiasteczkowa czy podmiejska architektura. Poza tymi wyjątkowymi grupami prac, pejzaż w sztuce Jana Lebensteina pojawia się wyłącznie jako sceneria lub tło kompozycji figuralnych.



Jan Lebenstein (Brześć Litewski 1930 - Kraków 1999) w latach 1948-1954 studiował malarstwo w ASP w Warszawie pod kierunkiem prof. Eugeniusza Eibischa i Artura Nachta-Samborskiego. W 1955 wziął udział w wystawie w warszawskim Arsenale. Zaprzyjaźniony w czasie studiów z Mironem Białoszewskim, swą pierwszą wystawę indywidualną pokazał w 1956 w Teatrze na Tarczyńskiej. W 1959 zdobył Grand Prix de la Ville de Paris na I Biennale Młodych w Paryżu i w tym roku przeniósł się na stałe do Paryża. Po seriach "figur kreślonych" (na papierze milimetrowym) i "figur hieratycznych" z lat 1955-1958 maluje cykl "figur osiowych" (1958-1962), które wystawia w Paryżu i USA. Równolegle w 1960 zaczyna rysowane "karnety", rodzaj dziennika, który w przyszłości dostarczy motywów wykorzystanych w obrazach. W latach 1964-1965 maluje "Bestiarium", cykl fakturowych, archaizowanych stworów przypominających prehistoryczne wykopaliska. Bezpośrednio po nich wprowadza do swych obrazów postaci ludzkie i fantastyczne, odgrywające sceny ni to mitologiczne, ni to ze snu, często przesycone erotyką. W 1970 projektuje witraże dla Centre du Dialogue w Paryżu. W W 1971 otrzymuje obywatelstwo francuskie 1974 powstają gwasze inspirowane Folwarkiem zwierzęcym George'a Orwella. W latach 1976-1989 tworzy wyłącznie w technice gwaszu i pastelu, podejmując tematykę mitologiczną i zaczerpniętą z Biblii: cykle ilustracji do Księgi Hioba (wyd. 1979) i do Apokalipsy (wyd. 1986) w nowych przekładach Czesława Miłosza. W 1989 powraca do malarstwa olejnego (cykl "Pergamon"). Artysta otrzymał m. in. nagrodę Fundacji im. Alfreda Jurzykowskiego w 1976, Nagrodę Muzeum Archidiecezji Warszawskiej w 1985, Nagrodę im. Jana Cybisa w 1987.

Aukcja
Aukcja Sztuki Współczesnej
gavel
Data
11 grudnia 2022 CET/Warsaw
date_range
Cena wywoławcza
1 493 EUR
Estymacje
1 706 - 2 559 EUR
Cena sprzedaży
1 791 EUR
Cena końcowa bez opłaty aukcyjnej
1 493 EUR
Przebicie
120%
Wyświetleń: 86 | Ulubione: 1
Aukcja

Agra-Art

Aukcja Sztuki Współczesnej
Data
11 grudnia 2022 CET/Warsaw
Przebieg licytacji

Licytowane będą wszystkie pozycje

Opłata aukcyjna
20.00%
OneBid nie pobiera dodatkowych opłat za licytację.
Podbicia
  1
  > 100
  5 000
  > 500
  10 000
  > 1 000
  100 000
  > 2 000
  200 000
  > 5 000
  500 000
  > 10 000
 
Regulamin
O aukcji
FAQ
O sprzedawcy
Agra-Art
Kontakt
Agra-Art SA
room
Wilcza 70
00-670 Warszawa
phone
+48 22 625 08 08
+48 22 745 10 20
Godziny otwarcia
Poniedziałek
11:00 - 18:00
Wtorek
11:00 - 18:00
Środa
11:00 - 18:00
Czwartek
11:00 - 18:00
Piątek
11:00 - 18:00
Sobota
11:00 - 15:00
Niedziela
Zamknięte
keyboard_arrow_up