Розширений пошук Розширений пошук
120

Zdzisław Beksiński, BEZ TYTUŁU, 1972

add Ваша примітка 
Опис позиції
Оціночні дані: 114 534 - 171 802 EUR
Додаткові платежі: +5% / 3% Droit de suite
61,0 x 73,0cm - olej, płyta pilśniowa sygnowany na odwrocie pionowo wzdłuż l. kraw.: BEKSIŃSKI | 1972

Obraz opisany i reprodukowany:
– Tadeusz Nyczek, Zdzisław Beksiński, Warszawa 1989, poz. 16, s. 52 (il.), cz-b., powtórzona na wewnętrznej stronie okładki;
– Beksiński. Photographies Dessins Sculptures Peintures, Anna et Piotr Dmochowski API, „Galerie Dmochowski– musée – galerie de Beksinski“, Paris, poz. 379, s. 293,
il. barwna.

Pochodzenie:
– Galeria Sztuki Alicji i Bożeny Wahl, Warszawa.

– Kolekcje prywatne.

 

W obrazach Zdzisława Beksińskiego malowanych na początku lat 70. XX w., pojawiają się często motywy z architekturą widmowych miast. W wystawionym u nas dziele z 1972 roku, rozpadające
się gmachy unoszą się w powietrzu, zdając się lecieć w jednym kierunku a grozę wszechobecnego kataklizmu osłabiają jedynie – unoszące się między upiornymi budynkami – kolorowe baloniki.
Rok 1972 stanowił ważny moment w budowaniu pozycji Beksińskiego – w sensie artystycznym, ale i komercyjnym.
Po zakończeniu głośnej wystawy w Galerii Współczesnej w Warszawie, zorganizowanej przez Janusza Boguckiego, artysta sprzedał wszystkie wystawione tam obrazy.

Biografka Zdzisława Beksińskiego, Magdalena Grzebałkowska, opisywała ten przełom, stwierdzając w swojej książce m.in.: Beksińskiego czeka wkrótce nadmiar wszystkiego - pracy, wystaw, pieniędzy i ludzi.
Między 1972 a 1974 rokiem namaluje sto obrazów, klienci będą je kupować jeszcze mokre, wprost ze sztalug. (...) Ale na razie jest jeszcze początek dekady. Klęska urodzaju dopiero nadchodzi.
(Magdalena Grzebałkowska, Beksińscy. Portret podwójny, Kraków 2014, s. 154)

 

♣ do wylicytowanej ceny oprócz innych kosztów zostanie doliczona opłata wynikająca z prawa twórcy i jego spadkobierców do otrzymania wynagrodzenia zgodnie z Ustawą z dnia 4 lutego 1994 roku - o prawie autorskim i prawach pokrewnych (droit de suite)
 

 (Sanok 24 II 1929 - Warszawa 21 II 2005) studiował w latach 1947-1952 na Wydziale Architektury Politechniki Krakowskiej.

Był artystą samoukiem, który osiągnął niekwestionowaną pozycję w polskiej sztuce współczesnej, potwierdzoną obecnością jego prac na prestiżowych wystawach i w kolekcjach muzealnych. Początkowo zajmował się fotografią, którą interesował się od lat studenckich, po 1956 zyskując uznanie jako twórca fotogramów o estetyce opartej o efekty fakturowe. W latach 1958-1962 tworzył abstrakcyjne obrazy-reliefy o bogatej fakturze, głównie metalowe, będące odmianą malarstwa materii. Pod koniec tego okresu powstawały ażurowe formy o kształtach figur i pełnoplastyczne rzeźby w metalu. Kolejnym etapem jego twórczości były lata 1962-1974, kiedy poświęcał się głównie rysunkowi. W latach 60. rysował piórkiem i tuszem figuralne kompozycje odznaczające się karykaturalną deformacją postaci. Od końca lat 60. tworzył rysunki węglem i kredkami, będące monochromatyczną odmianą jego równoległej twórczości malarskiej. Od 1974 zajmował się niemal niepodzielnie malarstwem. Jego charakterystyczny styl bazował na perfekcji technicznej, której towarzyszyła niezwykłość wizji. Malował świat po katastrofie, naznaczony piętnem śmierci i rozpadu. Jego obrazy zaludniają postaci i stwory o ludzkich wprawdzie bądź zwierzęcych kształtach, lecz o cechach fantomów, automatów lub rozpadających się trucheł. Artysta nie nadawał swym obrazom i rysunkom tytułów (poza porządkującymi symbolami), akcentując w ten sposób swój brak zainteresowania dla literackiej strony przedstawień. Sam mówił, że malując całkowicie poddaje się wizji, „fotografuje“ ją. W ostatnich latach włączył do swego warsztatu artystycznego elektroniczne techniki generowania obrazu, które wykorzystywał do tworzenia komputerowych fotomontaży. Sztuka Beksińskiego, wielokrotnie wystawiana i omawiana, budzi skrajne emocje wśród znawców i publiczności.
Największa, systematycznie uzupełniana kolekcja jego prac w kraju znajduje się w Muzeum Historycznym w Sanoku, za granicą - w Paryżu, w posiadaniu Piotra Dmochowskiego, który od 1983 kolekcjonuje prace i promuje twórczość artysty. Zorganizował on wystawy indywidualne Beksińskiego m.in. w Galerie Valmay w Paryżu w 1985, 1986 i 1988 oraz stałą ekspozycję we własnej Galerie Dmochowski - Musée-galerie de Beksiński, istniejącej w latach 1989-1996. Jego też nakładem ukazały się monumentalne albumy artysty w 1988 i 1991.
W Polsce monografię Beksińskiego pióra Tadeusza Nyczka opublikowały Arkady w 1989 (II wydanie w 1992). Wiosną 2005 roku w Pałacu Opatów w Gdańsku Oliwie miała miejsce duża wystawa obrazów Beksińskiego, a dyrektor Muzeum w Sanoku Wiesław Banach wydał obszerną monografię artysty.

Od października 2016 w Nowohuckim Centrum Kultury w Krakowie na stałe zagościła wystawa 250 prac (obrazów, rysunków, fotografii) Zdzisława Beksińskiego z prywatnej kolekcji Anny i Piotra Dmochowskich. Natomiast od czerwca 2021 stała wystawa 30 obrazów Beksińskiego z kolekcji Dmochowskich prezentowana jest również w Muzeum Archidiecezji w Warszawie.

(zdjęcie:  Piotr Dmochowski, CC BY-SA 3.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=8960820 )
Аукціон
Аукціон сучасного мистецтва
gavel
Дані
10 Грудень 2023 CET/Warsaw
date_range
Початкова ціна
103 081 EUR
Оціночні дані
114 534 - 171 802 EUR
Ціна реалізації
125 072 EUR
Остаточна ціна без аукціонного збору
104 226 EUR
Перебити ціну
121%
Переглядів: 397 | Обране: 4
Аукціон

Agra-Art

Аукціон сучасного мистецтва
Дані
10 Грудень 2023 CET/Warsaw
Хід торгів

Всі товари будуть виставлені на торги

Аукціонний збір
20.00%
OneBid не стягує додаткову плату за торги.
Підвищення ставки
  1
  > 100
  5 000
  > 500
  10 000
  > 1 000
  100 000
  > 2 000
  200 000
  > 5 000
  500 000
  > 10 000
 
Регламент
Про аукціон
FAQ
Про продавця
Agra-Art
Контакт
Agra-Art SA
room
Wilcza 70
00-670 Warszawa
phone
+48 22 625 08 08
+48 22 745 10 20
Години роботи
Понеділок
11:00 - 18:00
Вівторок
11:00 - 18:00
Середа
11:00 - 18:00
Четвер
11:00 - 18:00
П'ятниця
11:00 - 18:00
Субота
11:00 - 15:00
Неділя
Зачинено
keyboard_arrow_up